Reklama
 
Blog | Jana Šubrtová

Co bych ještě ocenila v časopise Respekt

S Respektem jsme se potkali někdy před rokem. Před tím byl mou vlajkovou lodí časopis Reflex a Týden. Ne že bych od té doby nečetla jiné časopisy, ale Respekt jako společenský týdeník je můj  jednoznačný favorit.   Hlavně proto, že  se v něm objevuje nejen povrchní komentář k současnému dění, které hýbe veřejností, ale i hlubší analýzy a hledání příčin a  v neposlední řadě se objevuje i řada témat, která  také   ovlivňují společenské dění,   nebo ho v budoucnu ovlivní, ale nikdo jiný si jich moc nevšímá...

A přitom za povšimnutí stojí. Přesto bych ocenila, kdyby se v časopise objevilo  –   např. formou pravidelné rubriky –  ještě jedno téma.

Je jím  věda a výzkum.  Moc by mě zajímaly poslední objevy ve fyzice, medicíně, chemii, genetice. Samozřejmě, mohu si kupovat odborné časopisy – např. Vesmír.   Ale myslím si, že ten už je hodně specializovaný a  pro řadu z nás tudíž  trochu nedostupný. Přitom věda a její překotný vývoj  ovlivňují náš život na každém kroku a tak je to tak trochu i společenské téma. Připadá mi, že se v médiích této oblasti u nás věnuje malý prostor. Líbí se mi časopis The Economist, který pravidelnou rubriku o vědeckých objevech má  – nemohli bychom se inspirovat ? A možná právě teď je vhodná doba. V době finanční krize, kdy věda a výzkum může být motor, který nás potáhne zase vzhůru… Vlastní věda a její výsledky je jedna rovina. Druhou  jsou nástroje, jak vědu podporovat.  Jak jsme na tom s výzkumem v České republice ? Máme špičková prcoviště se světovým renomé ? Kolik ? Jak si stojíme v žebříčku Evropy ? Jakým oblastem výzkumu se u nás přednostně věnují zdroje ? Je  systém financování výzkumu efektivní ?  Jak se daří spolupráce vyskokých škol a podniků v oblasti výzkumu ? Které konkrétni projekty byly v rámci této spolupráce uvedeny do praxe ?  Jak se daří výzkumu na regionálních univerzitách ?  Jaké % HDP je zajištěno vysoce progresivními oblastmi průmyslu postavenými na špičkových technologiích ? O tom všem bych se ráda dočetla více informací…

 

Reklama